دلایل اهمیت لوگو
اگر صاحب کسب و کار هستید یا اینکه می خواهید به تازگی وارد بازار کار شوید، توصیه می کنیم برای اولین قدم یک نام بسیار پرمفهوم و یک لوگو یا نشان برای کسب و کارتان مشخص کنید. هر تجارتی برای برند شدن نیاز به نشان دارد.
پس توجه کنید که با افراد متخصص در این حوزه همکاری داشته باشید. دلایل اهمیت لوگو این مرحله را برای شما کمی سخت تر می کند. گروه های مختلفی هستند که بطور تخصصی در طراحی لوگو فعالیت دارند، اینکه شما با کدام گروه فعالیت داشته باشید به سطح کسب و کارتان بستگی خواهد داشت.
البته باید بگویم در این میان هزینه هم تا حدودی مهم است. طراحی لوگو در ایران از 100 هزار تومان شروع می شود و تا 15 میلیون تومان هم ادامه دارد. خب مسلما کسی برای طراحی یک لوگو برای یک خیاطی نیاز به هزینه میلیونی ندارد اما برعکس لوگوی یک شرکت تولیدات چرمی برای صادرات باید به حد برند شدن قوی باشد.
انواع لوگو
لوگوها انواع مختلفی دارند و حتما تا بحال با بسیاری از لوگوها در شکل ها و رنگ های مختلف مواجه شده اید. در ادامه انواع لوگوها را معرفی کرده ایم :
نمادها و شکل ها : نمادها تصاویری ساده از یک شرکت یا یک محصولاند. آنها لفظی از سازمان را در بردارند یا تصویری از کسب و کار را نمایش می دهند. نمادها کمی غیرمستقیماند و فرصتی است برای تفسیر محصول یا خدمتی که شکرت ارائه میدهد. برای کی لوگوی نمادی باید قواعد زیر را رعایت کنید:
- به یاد ماندنی
- قابلیت شناسایی سریع
- در اندازه های مختلف کیفیت خود را از دست ندهد
- توضیحی باشد، خلاصه یا محسوس
لوگو نوشتاری یا تایپ: این لوگو به نماد کلمه ای نیز معروف است. در این سبک نام برند یا شرکت شما با یک فونت خاص تلفیق خواهد شد و سبکی یکتا ساخته می شود. انواع فونت ها در شکل و اندازه های مختلف می توانند در مخاطب تاصیرات مختلفی را بگذارد.
برای مثال برند کوکاکولا را در نظر بگیرید؛ علاوه بر این که از لوگوی نوشتاری استفاده کرده است به دلیل خاص بودن سبک فونت، خود به یک فونت تبدیل شده است. اما لوگو نوشتاری باید در حین زیبایی خوانا باشد و به سادگی تشخیص داده شود.
لوگو ترکیبی: در این لوگوها هم از نمادها و هم از نوشتار استفاده شده است. این سبک لوگو برای برجسته سازی نام شرکت یا برند شما گزینه مناسبی است. برای مثال لوگوی استارباکس متن و گرافیکی یکپارچه دارد اما در لوگوی ای تی اند تی شمایل و متن از هم جدا هستند.
با لوگو برند شوید
زمانی که کسب و کار شما رونق بگیرد مشتریانتان شما را با لوگو خواهند شناخت. هرجا که نشان تجاری شما باشد آن ها محصولات شما را به خاطر خواهند آورد. گاها در فضای مجازی افراد با لوگوها برندهای مورد علاقه شان را پیدا می کنند.
نکاتی که در طراحی لوگو باید رعایت کنید
مشخص کردن هدف کسب و کار
ابتدا مشخص کنید هدف شما از این کسب و کار چیست. اینکه شما چه خدماتی را به مشتری ارائه می دهید باید در لوگو مشهود باشد. مشتری در نگاه اول باید متوجه هدف کسب و کارتان شود. البته هدفی مثبت که مشتری را به سمت کسب و کار شما ترغیب کند.
عدم استفاده از طرح های پیچیده
باید بدانید که مشتری زمانی را صرف معمای پیچیده شما در لوگو نمی کند، پس هواستان باشد از طرح های ساده استفاده کنید. سعی کنید از نمادهایی در کسب و کارتان بهره ببرید. البته استفاده از نمادها باید هوشمندانه باشد. مثلا شما در تمامی لوگوهای رستوران قاشق و چنگال و یا کلاه آشپز را می بینید. استفاده از این نمادها خیلی معمولی است، پس به دنبال یک نماد خاص با مفهوم مشخص باشید.
بررسی نمونه کارها
قبل از شروع هر طراحی حتما ابتدا نمونه کارهای موجود در اینترنت را بررسی کنید. لوگوهای رقبای خود را نیز مشاهده کنید و تا حد امکان سعی کنید هیچ عنصری از لوگو شبیه به لوگوی آنها نباشد، زیرا باعث دوگانگی مشتری خواهد شد. حتی از رنگ هایی که در لوگوهایشان استفاده کرده اند، نیز استفاده نکنید.
رنگ بندی
رنگ بندی یک از عوامل مهم در بروز احساسات مشتریان است. هر رنگ نمادی از حالات روحی انسان هاست. بدون آنکه خود افراد متوجه بروز این احساسات باشند، با دیدن لوگو و تصاویر این عواطف در درونشان شکل می گیرد.
برز احساسات در افراد به شکل زیر است:
- قرمز: عشق و هیجان و خشم
- نارنجی: انرژی، تغییر و موفقیت
- زرد: شادی و نشاط و گرسنگی
- سبز: طبیعت و رشد، پول و حسادت
- آبی: صداقت و وفاداری
- بنفش: ثروت و وقار
- خاکستری: خنثی بودن، بی زمانی
- سیاه: عقل و قدرت و اعتبار
- سفید: بی گناه، تمیز، خلوص
- قهوه ای: طبیعت، راحتی و استمرار
توجه به استفاده از اشکال درست
در روانشناسی اشکال هندسی معانی مختلفی دارند. هر کدام از اشکال مربع مستطیل، دایره، منحنی و … تاثیرات روانی متفاوتی روی فرد ایجاد می کنند. برخی از تاثیرات روانی اشکال هندسی به شرح زیر است:
دایره و اشکال تخم مرغی: امنیت و تعادل
بیضی: مدرن
دایره های متداخل: مشارت و داشتن انسجام
مثلث: قدرتمندی
مربع و انواع چهارضلعی ها: حرفه ای
خطوط افقی: عدالت
خطوط عمودی: شیک و مدرن
خطوط قطری یا مورب: انرژی و پیشرفت
سخن آخر
به عنوان سخن پایانی باید بگویم که طراحی لوگو کار آسانی نیست. در طراحی لوگو خلاقیت و داشتن ذهنی باز شرط اول است. شما باید چیزی را ببینید که دیگران به راحتی آن را درک نمی کنند و در حین حال ساده و پرمفهوم است. اگر خودتان قصد طراحی لوگو دارید بهتر است که قبل از شروع آموزش های لازم را ببینید و با نرم افزارهای طراحی و ابزارها آشنا شوید. همچنین میتوانید ابتدای کار از طرح های آماده لوگو استفاده کنید
اما اگر تخصص کافی در این حوزه ندارید بهتر است با افراد متخصص و حرفه ای همکاری داشته باشید. از استدیوها گرفته تا سایت های آنلاین طراحی لوگو. سایت پیک سه با جمع آوری انواع طرح های متنوع برای طراحی پوستر، کارت ویزیت، لوگو، بنر و غیره کار را برای شما عزیزان بسیار آسان نموده است.